Den brittiska rockinvasionen

Vi fortsätter spela rock’n roll

Nationalteaterns Rockorkester bildades ur teatergruppen Nationalteatern. Det är svårt att tro det, Nationalteaterns Rockorkester har funnits i strax över 40 år. Deras jubileumsturné fick förlängas och överallt ber alla om extranummer. Men, hur började det?

Nationalteatern

Nationalteatern bildades som en del ur studentteatern, Lilla Teatern i Lund. Till en början under namnet Gorillateatern. 1969 bytte teatern namn till Nationalteatern och 1971 flyttade de sin verksamhet till Göteborg. Om du också ska flytta till Göteborg kan du anställa en flyttfirma från Göteborg. De flyttade verksamheten för att de inte hade fått fäste ordentligt i Skåne. De producerade scenkonstproduktioner som utöver teater ofta innehöll omfattande inslag av musik. Deras produktioner var ofta riktade mot barn och unga, men de sågs av vuxna också. Deras främsta publik hittade de på skolor och fritidsgårdar. Ofta jobbade de delvis uppsökande och målgruppen erbjöds ofta att vara en del av processen med produktionen genom att de fick komma med synpunkter innan produktionerna hade premiär. Bland alla alster som teatergruppen hann producera mellan 1969-1993 kan till exempel nämnas Speedy Gonzales samt Kåldolmar & Kalsipper. Båda produktionerna är bra exempel på hur musiken hade stor betydelse och det ledde också till att den fortsatte spelas även när produktionerna hade slutat spela. Produktionerna dokumenterades nämligen på skiva och skivorna sålde väldigt bra, så pass bra att musikerna bestämde sig för att bilda Nationalteaterns Rockorkester.

Nationalteaterns Rockorkester

Med Ulf Dageby i spetsen, Ulf som tidigare i år gjorde en fantastisk intervju i Sveriges Radio där han pratar mycket om arbetet med Nationalteatern och Nationalteaterns Rockorkester. Idag har Nationalteaterns Rockorkester sju medlemmar och de drar fortfarande fulla hus. Rockorkesterns historia är av självklara skäl sammanhängande med Nationalteaterns historia. Det var först på 80-talet som Rockorkestern bildades som en egen grupp, de hade spelat ihop i många sammanhang tidigare och som nämnt ovan innehöll pjäserna mycket musik, musik som de dessutom redan spelat in, mest i dokumentationssyfte dock. Men, de sålde bra och deras mest kända skivor ”Barn av vår tid” och ”Livet är en fest” är musik som från början var en del av en av Nationalteaterns produktioner. Nu minns få scenkonstproduktionerna och musiken har levt vidare som en egen produkt.

Det har fungerat både bra och mindre bra att separera låtarna från sitt ursprungliga sammanhang. Det har fungerat bra på så vis att fler har fått tillgång till låtarna och har kunnat ta del av Nationalteaterns Rockorkester. Det har ibland fungerat mindre bra, eftersom musik i en pjäs både kan verka för att driva föreställningen framåt, fungera som tankar och/eller undertext till någon av karaktärerna eller höja en sinnesstämning, vilket då kan missuppfattas om låten spelas i ett annat sammanhang. I Nationalteaterns fall så har Rockorkestern blivit kritiserade för att främja droger och fest, när scenkonstproduktionerna ofta speglade det motsatta.